Hangi ticari sorunlarda arabuluculuk zorunludur? Arabuluculuk mahkemeye başvurmadan sorununu daha pratik şekilde çözümlemek isteyenlerin başvurabileceği alternatif bir çözüm yolu olduğu gibi aynı zamanda mahkemelerin yükünü azaltmak adına dava açmak zorunda olanlar için de mahkemeden önceki zorunlu çözüm yoludur. Bu zorunluluk durumunu adalet bakanlığının gözünden anlatacak olursak. Bakanlık diyor ki, herkes her durumda dava açma hakkını kullandığından yargının yükü çok ağır. Çünkü dosya sayısı fazla. Mevcut hakim sayısı da yeteri kadar olmadığı için dosyaların karara bağlama süreleri uzuyor. Süreler uzadıkça da yargıya olan güven azalıyor.

hangi ticari anlasmazliklarda arabuluculuk zorunludur is hukuku zorunlu arabuluculuk 300x156 Hangi Ticari Anlaşmazlıklarda Arabuluculuk Zorunludur İş Hukuku Zorunlu Arabuluculuk

Bu sebeple aralarında sıkıntı yaşayanlar önce arabulucu huzurunda otursunlar, birbirlerini dinlesinler, durum değerlendirmesi yapsınlar. Arabulucunun tarafsız şekilde vereceği destekle belki de mahkemeye hiç gerek kalmadan işlerini çözerler. Böylece hem çok daha kısa sürede hem de çok daha makul şartlarda bir sorun da çözülmüş olur. Evet, zorunlu arabuluculuk kısaca bu şekilde anlatabiliriz.

Ticari arabuluculuklarda süre en fazla 6 haftadır arabulucu gidişata göre bu süreye 2 hafta daha uzatıp toplam 8 haftaya çıkarabilir. Gelelim hangi ticari sorunlar da mahkemenin sizi zorunlu olarak arabulucuya yönlendirdiğine burada 2 durum söz konusu ya davanızın konusu mutlak suretle bir miktar paranın ödenmesine ilişkin olmalı. Yani açmak istediğiniz dava para alacağından kaynaklı olmalı ya da tazminat talebinde bulunuyor olmalısınız. Ancak bunun da bir istisnası var.

Eğer açacağınız davanın konusuna ilişkin. Özel bir kanun da tahkime veya alternatif bir uyuşmazlık çözüm yoluna başvurma zorunluluğu mevcut arabuluculuk zorunlu dava şartı olmaktan çıkıyor. Çünkü kanunen başvurmanız gereken başka çözüm yolları varsa arabuluculuk zorunluluğu ortadan kalkar. Aynı zamanda eğer karşı tarafla aranızdaki sözleşmede tahkim şartı varsa da dava öncesinde arabulucuya başvurma mecburiyetimiz yoktur. Ticari sorunlar da arabuluculuğa birkaç örnek verecek olursak, örneğin şirket çalışanının haksız rekabet oluşturma eylemi bu tazminat talebini getirdiği için arabulucu zorunludur ya da şirketinizin yönetim kurulu üyesine karşı açacağınız tazminat davası.

Bunların dışında bir işletmenin devralınması veya işletmelerin birleşmesi, sorunları, hizmet sözleşmesi biten işçinin sözleşmedeki süreden. Önce rekabet yasağına aykırı davranışı matbaalarda yaşanan yayın sözleşmeleri sorunları duruma göre bazı komisyon sözleşmeleri acentelerle yaşanan temsilcilik sorunları, marka patent, tasarım, faydalı model, coğrafi işaret gibi sorunlarda eğer taraflardan biri tacir ise yine bunlar da zorunlu arabuluculuğun konusu içindedir. Gördüğünüz gibi oldukça uzun sayılabilecek bir liste var. Bu açıdan arabuluculuğun varlığı açılan ticari davaların yüzde 20 sini dahi olumlu neticelendi. Rse yargının sırtından iş yükü alacaktır.

86 − = 81